Saturday 18 February 2012

Keluarga bekerjaya mencari rumah tangga bahagia

Sekarang ini ramai keluarga mempunyai masalah pembantu rumah apabila kedua-dua pasangan suami isteri bekerja dan mempunyai anak-anak yang ramai untuk diuruskan. Mereka sangat memerlukan pembantu rumah untuk meringankan beban memelihara anak-anak dan mengurus rumah tangga.

Mencari pembantu rumah yang sesuai bukanlah satu perkara yang mudah. Oleh kerana orang tempatan jarang yang mahu menjadi pembantu rumah tangga, maka kita terpaksa mencari orang asing untuk membantu menguruskan rumah tangga kita. Kita dapati ramai orang asing ingin bekerja sebagai pembantu rumah tangga kerana bayaran yang dikira lumayan berbanding dengan gaji pekerjaan yang sama di tempat asal mereka.

Selain daripada karenah birokrasi dalam urusan mendapatkan pembantu rumah tangga, pasangan suami isteri menghadapi masalah membayar yuran yang mahal bagi mendapatkan khidmat sedemikian, ditambah lagi dengan kesukaran mendapatkan pembantu rumah tangga yang serasi dengan mereka. Ada yang bertahan beberapa hari dan ada juga yang hanya bertahan beberapa bulan saja selepas diambil bekerja. Semua ini akan menimbulkan masalah bagi keluarga yang baru membina rumah tangga dan baru mempunyai anak.

Terjadi satu kontradiksi antara ingin mempunyai kehidupan yang selesa, teratur dan bahagia dengan kesukaran mendapatkan pembantu rumah tangga dengan harga yang berpatutan. Percanggahan ini perlu diatasi secara tuntas oleh keluarga baru agar masalah pertumbuhan anak-anak mereka tidak terjejas.

Bagi menanggani masalah ini saya telah mencuba satu kaedah yang dinamakan TRIZ (Bahasa Rusia), atau dalam Bahasa Inggeris TIPS (Theory of Inventive Problems Solving) bagi merungkai masalah ini secara tuntas (once and for all). Dalam hal ini TRIZ telah mencadangkan 6 cadangan yang mendapat frekwensi tertinggi iaitu (1) perubahan parameter, (2) proaktif, (3) objek pakai buang, (4) bahan komposit, (5) keluarkan, dan (6) atmosfera tenang.

1. Perubahan parameter (prinsip #35)
Prinsip ini telah muncul sebanyak 12 kali dalam kiraan frekwensi TRIZ dan ini menunjukkan bahwa prinsip ini sangat penting bagi menyelesaikan masalah pembantu rumah tangga. Parameter utama dalam mengukur keberhasilan rumah tangga ialah kebahagiaan yang tercipta dalam rumah tangga tersebut. Akibat dari kebahagiaan itu pertumbuhan anak-anak akan terjamin dan mereka akhirnya akan menjadi manusia yang berguna kepada bangsa, agama dan Negara. Perubahan parameter boleh juga kita kiaskan kepada perubahan sikap antara suami dan isteri, misalnya mengambil keputusan salah seorang tidak bekerja dan hanya seorang yang berpendapatan lebih tinggi saja yang bekerja. Walau pun keputusan ini berat dan memerlukan pengorbanan kedua-dua pihak tetapi perubahan sikap ini sangat perlu dalam menyelesaikan masalah ini.

2. Proaktif (Preliminary action) (prinsip #10)
Kesediaan kedua-dua pasangan suami isteri merupakan prasyarat kepada keberhasilan sebuah rumah tangga, jadi mereka berdua mestilah bersiap sedia sejak sebelum berkahwin lagi dengan menyiapkan mental yang betul dan konsep berumah tangga yang matang. Saling berjanji untuk tetap cinta antara satu sama lain walau apa pun yang terjadi. Istiqomah dengan janji itu. Setiap masalah yang timbul dalam proses mendirikan rumah tangga bahagia akan segera diselesaikan tanpa banyak persoalan, utamakan kebahagiaan daripada mengutamakan ego masing-masing.

3. Objek pakai buang (Cheap short-living object) (prinsip #27)
Urusan yang ada dalam sesebuah rumah tangga adalah banyak termasuklah memasak, menyuci pakai, membersihkan rumah, mengemas rumah dan sebagainya. Kita boleh memikirkan untuk menggunakan barangan murah yang boleh pakai dan buang. Ini akan memudahkan urusan rumah tangga. Contoh yang biasa dibuat ialah lampin kanak-kanak yang “disposable”, atau makanan yang hanya perlu dipanaskan dan sudah ada bekasnya, sesudah dipakai boleh dibuang saja. Ini akan memudahkan dalam menyuci dan mengemas dapur dan meja makan.

4. Bahan komposit (Composite materials) (prinsip #40)
Bahan komposit di sini bukan saja untuk menyatakan komposisi bahan yang tahan lasak dan berbagai, tetapi boleh juga diibaratkan kepada kombinasi antara tempat tidur dan dinding. Misalnya mencipta tempat tidur yang boleh dilipatkan menjadi dinding pada sebelah siang dan pada sebelah malam membukanya menjadi tempat tidur. Ini akan memudahkan urusan mengemas rumah dan sebagainya. Idea-idea kreatif lain boleh dijanakan apabila kedua-dua suami isteri bersepakat untuk membina rumah tangga bahagia. Membuat aturan yang sistematik dalam rumah tangga sambil mendidik anak menjadi disiplin dan mematuhi peraturan. Sama-sama bermain dengan anak bagi mematangkan fikiran mereka.

5. Keluarkan (Taking out) (prinsip #2)
Maksud daripada cadangan ini berkemungkinan pasangan suami isteri mestilah bersedia untuk mengeluarkan apa saja kekecewaan yang timbul akibat urusan rumah tangga dan pasangannya mendengar dan memberikan cadangan. Jangan memendamkan perasaan sehingga tidak terkawal dan mengakibatkan kemurungan. Bersedia setiap ketika untuk memaafkan pasangan. Bersikap terbuka dan positif dalam hubungan rumah tangga. Jangan sekali-kali menyalahkan yang lain kerana menyalahkan orang lain tidak membantu menyelesaikan masalah.

6. Atmosfera tenang (Inert (calmed) atmosphere) (prinsip #39)
Mencipta suasana tenang dalam rumah tangga sangatlah penting kerana melalui suasana yang tenang dan damai kebahagiaan dapat dicapai, pendidikan anak-anak akan terjadi dengan sempurna dan matlamat utama rumah tangga iaitu ketenangan akan tercipta. Selalu bergurau senda antara suami dan isteri serta anak-anak akan mencipta suasana tenang dan bahagia dalam rumah tangga.

Kesimpulan (Conclusion)
Rumah tangga merupakan satu institusi yang cukup kompleks dan memerlukan suatu persediaan yang rapi sebelum kita membinanya. Mungkin suatu ketika nanti kita boleh menguruskan rumah tangga sendiri tanpa memerlukan pembantu rumah tangga. Insya Allah.

Ismail Abdullah, Teras Jernang, 19 Feb 2012.

No comments:

Post a Comment