Sunday 19 February 2012

Hidup bahagia dunia dan akhirat

Lama juga saya memikirkan tentang bahagia. Hingga kini, ketika umur senja pun hakikat kebahagian itu masih tetap kabur. Rupanya semasa mencari makna bahagia kita sudah pun merasa bahagia kerana apa yang kita cari itu sangat bermakna bagi hidup kini di dunia dan juga hidup nanti di akhirat.

Menurut Aristotle, kebahagiaan ialah makna dan tujuan hidup, keseluruhan tujuan dan
matlamat akhir kewujudan manusia di dunia ini.

Sementara Socrates pula menyatakan, berkahwinlah walau bagaimana cara pun. Jika anda mendapat isteri yang baik anda akan bahagia, dan jika anda mendapat isteri yang jahat anda akan menjadi seorang ahli falsafah.

Mahatma Gandhi pula menyatakan, kebahagiaan ialah apa yang anda fikir, apa yang anda katakan dan apa yang anda buat berada dalam keadaan harmoni.

Makna kebahagiaan yang lebih mendalam sedikit diberikan oleh Linoel Ketchian, ketika beliau menyatakan bahwa kebahagiaan ialah keadaan dalaman manusia, yang membolehkan kita mendapat manfaat tertinggi dari buah fikiran, kebijaksanaan, kecerdasan, fikiran sehat, emosi baik, kesihatan sempurna dan nilai-nilai murni spiritual dalam hidup kita.

Dalam Islam, pakar yang menceritakan secara mendalam tentang kebahagiaan ialah Al-Imam Al-Ghazali yang banyak mengupas tentang hati dan peranannya yang membawa sakinah (kebahagiaan) kepada manusia.

Menurut Al-Ghazali, puncak kebahagiaan ialah ma’rifatullah iaitu mengenal Allah secara sempurna. Imam Ghazali menyatakan:

"Ketahuilah bahagia tiap-tiap sesuatu bila kita rasakan nikmat, kesenangan dan kelezatannya maka rasa itu ialah menurut perasaan masing-masing. Maka kelezatan (mata) ialah melihat rupa yang indah, kenikmatan telinga mendengar suara yang merdu, demikian pula segala anggota yang lain dan tubuh manusia.

Ada pun kelezatan hati ialah ma'rifat kepada Allah, karena hati dijadikan tidak lain untuk mengingat Tuhan. Maka tentu saja berkenalan dengan Allah, adalah puncak dari segala macam kebahagiaan. Lebih dari apa yang dapat dibayangkan oleh manusia, sebab tidak ada yang lebih tinggi dari kemuliaan Allah. Dan oleh sebab itu tidak ada ma'rifat yang lebih lezat daripada ma'rifatullah.

Ma'rifalullah adalah buah dari ilmu. Ilmu yang mampu mengantarkan manusia kepada keyakinan, bahwa tiada Tuhan selain Allah (Laa ilaaha illallah)”.

Kita sangat yakin bahwa inilah jalan yang benar dan lurus kerana Rasulullah s.a.w. mengatakan bahwa dia meinggalkan dua bekalan bagi ummatnya, iaitu Al-Qur’an dan Sunnahnya, jika kita berpegang kepadanya dengan sejelas-jelas pegangan kita tidak akan sesat sehingga kiamat.

Berbahagialah siapa yang telah menemui jalan kebahagiaan menuju Allah s.w.t. kerana sekiranya pada umur senja pun jalan kebahagiaan demikian masih belum ditemui, dikhuatiri kebarangkalian untuk bertemu dengan jalan pulang ke syurga pada akhir hayat sangatlah tipis.

Perbetulkanlah matlamat hidup wahai para pemuda agar pada hari tuamu nanti akan menemui kebahagiaan yang sejati. Kepada yang sedang mencari-cari erti kebahagiaan, maka carilah dalam hati masing-masing kerana kebahagiaan hakiki berada di hati yang suci, ikhlas dan merendah diri kepada Allah s.w.t. Hati yang lebih banyak memberi dari meminta. Hati yang lebih banyak memaafkan daripada mendendam. Bahagialah mereka yang mempunyai hati yang mutmainnah (tenang), dan Allah s.w.t. mengajak hati-hati yang tenang dengan bibir yang basah mengingati Allah masuk ke syurga tempat asalnya kehadiran Nabi Adam dan Hawa.

Ismail Abdullah, Teras Jernang, 19 Feb 2012.

No comments:

Post a Comment