Monday 5 September 2011

Bahagia itu dihati


Ada yang mencari bahagia di pelbagai tempat. Malah ada yang kerap bertukar pasangan hidup demi mencari bahagia. Juga ada yang mencari bahagia di kelab-kelab malam, berdisko, minum arak hingga berbotol-botol dan bergadang hingga ke pagi. Apakah mereka dapat bahagia yang mereka cari itu.

Beberapa hari yang lalu aku sempat melayan “chat” seorang teman dari Jakarta yang bernama Yani (bukan nama sebenar). Cantik orangnya tapi tidak bertudung. Sudah dua kali berganti suami. Pasangan pertama orang Indonesia dan suami kedua orang Malaysia. Kedua-duanya kandas di pertengahan jalan.

Beliau tidak menyatakan secara jelas apa yang beliau cari. Kesimpulan “chat” ialah dia tidak bahagia dan ingin mencari bahagia dalam sebuah rumah tangga. Aku terus mencadangkan agar beliau mencari cinta Allah yang lestari.

Dalam hidup ini ada perkara yang kita boleh kawal dan tidak boleh kawal. Antara yang tidak berada di bawah kawalan kita ialah ibu dan ayah, tempat kelahiran, bangsa, dan keturunan. Itu dinamakan takdir. Kira-kira hanya sepuluh peratus saja perkara itu berlaku dalam hidup kita. Sembilan puluh peratus lagi berada dalam kawalan kita. Ini bermakna ada pilihan di tangan kita untuk memilihnya atau tidak. Bahagia termasuk dalam hal yang boleh kita pilih.

Jika kita memilih untuk bahagia, maka tumpuan kita adalah pada hati kita kerana bahagia kita berada dalam hati kita, bukan berada pada hati orang lain. Jika kita tidak ambil kisah, maka hidup kita tentunya tidak bahagia. Kebahagiaan itu sesuatu yang boleh kita bina, kita bangun dengan segala kehalusannya. Kita inginkan suatu kebahagiaan yang lestari (bertahan lama).

Dalam bahagia tidak ada benci, kerana sifat benci berada dalam kelompok perangai buruk sementara bahagia berada dalam kumpulan perangai terpuji. Kita akan bahagia kalau melihat orang lain bahagia. Jangan sekali-kali ada sifat bahagia melihat orang lain derita kerana itu bertentangan dengan sifat bahagia yang lestari.

Ummat Islam diajar agar menyebut, “innalilahi wa ilaihi rojiun”, sesungguhnya dari Allah dia datang dan kepada Allahlah ianya kembali, ketika ditimpa musibah dan nyatakan rasa syukur kepada Allah apabila diberikan nikmat. Tidak ada sedikitpun rasa sombong atas apa yang ada dan tidak rasa sedih sedikitpun apa yang pergi kerana semua itu adalah di luar kawalan kita. Itu suatu yang telah ditakdirkan.

Pada hal-hal yang boleh kita pilih, jangan sekali-kali menyalahkan takdir. Misalnya, “kenapa anda miskin?”, kalau jawabnya itu sudah takdir, sang penjawab itu berada pada landasan yang keliru, kerana jadi miskin bukan takdir, tetapi suatu pilihan. Sebenarnya suatu pilihan yang salah. Ada hadith Nabi Muhammad SAW yang menyatakan bahwa jika esok akan kiamat dan pada tangan kita ada sebiji benih, maka tanamlah biji benih itu. Jangan berfikir, “kenapa mesti tanam biji benih ini. Esok sudah nak kiamat. Aku tak sempat nak makan”. Yang perlu difikirkan ialah usaha yang kita lakukan, biar di mana pun kita berada, usaha kebaikan itu penting dan Allah akan menilai amal baik kita setiap masa. Untungnya tidak segera didapati, tetapi setiap amal akan diberikan ganjaran di akhirat nanti oleh Allah.

Marilah kita mencari bahagia dengan mencintai Allah. Melalui cinta juga Allah akan membahagiakan kita dengan keluarga yang sakinah, hati yang bersih, sifat yang tawadhu dan berpada-pada. Mohon dijauhi sifat-sifat tercela yang akan merusakkan bahagia yang kita dambakan.

Wallahu A’lam.

Ismail Abdullah, Teras Jernang, 6 September 2011.

No comments:

Post a Comment